vsgh-activiteit-3

Maatschappelijke begeleiding

Onze maatschappelijke begeleiding start op het moment dat een statushouder een huis toegewezen krijgt in Woerden of Oudewater. De maatschappelijke begeleiding omvat het wegwijs maken in onze maatschappij in het groot, maar ook in de kleine dingen. Denk bijvoorbeeld aan wat er rondom een huis geregeld moet worden, de belasting, aangiftes en plichten vanuit de inburgeringswet.

Statushouders zijn erg welwillend om te leren en om op eigen benen te staan. Maar de Nederlandse maatschappij is best ingewikkeld. Dingen die wij zelf heel normaal vinden, is voor iemand uit een andere cultuur niet altijd vanzelfsprekend. Denk bijvoorbeeld aan de eis van een doorverwijzing voor een specifieke medische afspraak, of onze gewoonte en plicht om ons voor veel dingen te verzekeren. Wij helpen onze cliënten door het oerwoud van al onze Oer-Hollandse gewoontes. Dit doen we onder andere door de eerste regeldag, een persoonlijk begeleidingsplan en het tienwekenprogramma.

Regeldag

Onze begeleiding start op het moment dat een statushouder in een van de gemeenten een huis toegewezen krijgt. Dit is ook de start van onze zogenaamde Regeldag: de eerste dag van een statushouder in een van onze gemeenten. We pakken zoveel mogelijk samen met hem of haar op. Van meterstanden opnemen tot inschrijven bij de gemeente tot het kennismaken met de buren: wij helpen hen om op de eerste dag onder begeleiding te kunnen ‘landen’. Op deze dag wordt de statushouder onze cliënt. We vullen met de cliënt papieren in en maken uitgebreid kennis. De eerste vervolgafspraken worden gemaakt.

VSGH-2021-(15)-800
vsgh-eerste-weken

Eerste twee weken

Na de Regeldag gaat de cliënt weer naar het AZC. De volgende veertien dagen draaien vervolgens om het inrichten van het nieuwe huis, regelen van een ziektekostenverzekering, aanvragen van kinderbijslag, inschrijven voor scholen en nog veel meer. Deze eerste twee weken zijn belangrijk omdat het de basis is van het leven van de cliënt in onze gemeenten. Onze maatschappelijk begeleiders ondersteunen de cliënten hierin, of zetten een concrete hulpvraag uit in ons vrijwilligersnetwerk.

Begeleidingsplan

We zijn erg proactief en blijven altijd in contact met onze cliënten, ook als er (nog) geen directe hulpvraag is. Dit doen we door op huisbezoek te gaan. We begeleiden cliënten intensief en lopen gedurende twee jaar met ze op. We gaan bij ze langs en hebben regelmatig een gesprek over hoe het met ze gaat. Ook leggen we alles uit over Nederland.

We werken samen met onze cliënt en leggen de ontwikkeling en afspraken die we maken vast in ons begeleidingsplan. Hierin nemen we op hoe het met de persoon gaat, waar hij of zij tegenaan loopt, hoe het gaat met de persoonlijke ontwikkeling, of er bijzonderheden zijn, en of de cliënt al sociale contacten heeft kunnen opdoen. Ook monitoren we onze cliënten op de volgende gebieden: taal, financiën, computervaardigheden, kennis van instanties, sociaal netwerk, maatschappelijke participatie. De maatschappelijk begeleider houdt dit plan zorgvuldig bij.

Onze jarenlange ervaring heeft ons geleerd waar wij op moeten letten en hoe we zien hoe het echt met onze cliënt gaat. Hierin worden we ook continue getraind door externe experts. Daarnaast hebben we regelmatig intervisiebijeenkomsten waarin onze interne kennis, kunde en expertise nog beter gedeeld wordt.

plan-van-aanpak